Blog


Warsztaty: Komiks Kreatywnie

Niesamowity dzień z komiksem przygotował Zielonogórski Klub Fantastyki Ad Astra. Całodniowe zajęcia dla twórców sztuki sekwencyjnej, które odbyły się w listopadzie 2012 r., mogą być wzorem dla wszystkich organizujących tego typu przedsięwzięcia. Odbyły się w ramach projektu Urban Creative Poles.

Zielonogórskich komiksiarzy potraktowano po królewsku. Zajęcia odbyły się w komfortowych wnętrzach tzw. „Zaułka Artystów”. Organizatorzy pod wodzą prezesa ZKF Ad Astra Waldemara Gruszczyńskiego, któremu sekundowali Krzysztof Maj i Sławomir Sznajder, zadbali o wszystko. Był sprzęt multimedialny, były materiały szkoleniowe (co w przypadku warsztatów rysunku nie jest takie proste – cienkopisy, szkicowniki, ołówki, gumki i cały ten ambaras), był nawet catering, żeby w trakcie, ciągnących się od rana do wieczora, intensywnych zajęć uczestnicy mieli możliwość złapać jakąś przekąskę, zjeść ciepły obiad, czy napić się kawy. Najważniejsze było zaproszenie na zajęcia dwóch bardzo ważnych postaci współczesnego, polskiego komiksu: teoretyka i twórcy Piotra Machłajewskiego oraz najwybitniejszego (to mój blog, mogę pisać, to co uważam) polskiego rysownika komiksowego Przemysława Truścińskiego.

Zajęcia składały się z trzech części: warsztatów scenopisarstwa komiksowego, wykładów z historii komiksu i jego współczesnej sytuacji rynkowej oraz zajęć z rysunku.

Miałem przyjemność poprowadzić pierwszą część. Frekwencja dopisała, więc działałem z liczną i bardzo zróżnicowaną grupą początkujących scenarzystów. Pracowaliśmy przede wszystkim nad stworzeniem tzw. „outline’u”, czyli zajmującego średnio pół strony zarysu fabuły. To forma, którą posługują się szczególnie zachodni twórcy i redaktorzy, aby wstępnie ustalić o czym będzie komiks. Starałem się przynajmniej hasłowo poruszyć wszystkie najważniejsze i najbardziej podstawowe zagadnienia: kształt scenariusza, strukturę fabuły, protagonistę, antagonistę, zwroty akcji, najważniejsze techniki scenopisarskie.

Na moich warsztatach powstało kilka przykładowych zarysów opowieści: o wiedźmie, która po zajściu w ciążę straciła swe magiczne zdolności, o rewolwerowcu, który stracił wzrok, czy o starzejącym się zielonogórskim żużlowcu, który musi zakończyć karierę i poukładać sobie życie na nowo.

Następnie Piotr Machłajewski przedstawił historię komiksu od jego powstania, od paska Yellow Kid, przez pierwsze polskie komiksy aż po współczesność. Bardzo ciekawa była druga część jego wykładu, w której mieliśmy okazję poznać dziejszą sytuację na polskim rynku komiksowym i to, co ma on do zaoferowania młodym twórcom, łącznie z przykładowymi zarobkami.

Ukoronowaniem warsztatów były zajęcia Przemka Truścińskiego. Na początek opowiedział o swojej pracy, pokazując przykładowe ilustracje i komiksy z różnych dziedzin swojej artystycznej działalności. Na mnie największe wrażenie zrobiły projekty westernu o tajemniczych postaciach, których wytatuowane ciała i rekwizyty przynoszą na myśl gang motocyklowy lub kapelę rockową, a którzy zamiast głów mają czaszki dinozaurów. Niestety to jeden z pomysłów, które sobie spoczywają na dnie szuflady artysty, podczas gdy on zajmuje się pilniejszymi projektami. Mógłbym Trusta słuchać godzinami, ale tak naprawdę dla uczestników zajęć o wiele ważniejsza była część, w której można było Przemkowi pokazać swoje komiksowe portfolio i poprosić o radę. Trust każdemu poświęcił dużo czasu, obejrzał wszystkie projekty i myślę, że ta indywidualna rozmowa z nim była dla rysowników najlepszą szkołą.

Komiks Kreatywnie zakończył się panelową dyskusją o promocji Miasta Zielona Góra przez komiks. Padło wiele ciekawych argumentów, które mogą w przyszłości zaowocować powstaniem wartościowych komiksów o Winnym Grodzie.

Nie mogę się tego wydarzenia nachwalić! W ostatnim roku trochę pojeździłem po różnych miejscach, w których poważnie traktuje się komiks. Byłem na jednym z największych europejskich konwentów KAPOW! w Londynie. Byłem na najważniejszym, krajowym konwencie – tzw. „emefce” w Łodzi, brałem udział w warsztatach amerykańskiej gwiazdy komiksu Briana Azzarello, a także współtworzyłem oraz uczestniczyłem w atrakcjach bloku komiksowego na tegorocznych Bachanaliach Fantastycznych. Mam zatem porównanie i mogę śmiało powiedzieć, że Komiks Kreatywnie stał na wysokim, profesjonalnym poziomie i autentycznie był wielką szansą dla lokalnych twórców na doskonalenie ich umiejętności. Mam nadzieję, że ją wykorzystają.

Komentarze ( 0 )

    Dodaj komentarz

    Your email address will not be published. Required fields are marked *